Orthomoleculair

Wat betekent orthomoleculair?

fruit groenten onbewerkt orthomoleculair

Een stukje achtergrond

Ortho komt van het Griekse woord Orthos en betekent ‘juist, recht of gezond’
Moleculair heeft betrekking op de molecuul. Dus orthomoleculair betekent gezonde moleculen. Onze cellen zijn opgebouwd uit moleculen. Ons lichaam inclusief onze organen, huid, haar, nagels zijn opgebouwd uit cellen, dus kun je nagaan hoe belangrijk het is om die cellen goed te behandelen.
Door orthomoleculair te eten voorzie je je lichaam van alle nodige voedingsstoffen, zonder het lichaam schade aan te brengen. Dat is belangrijk voor het vernieuwen van cellen en daardoor allerlei ziektes te voorkomen.

Hoe ga je dat aanpakken?

  • Bewust worden wat voeding met je doet.
  • Kennis opdoen wat juiste voeding is.
  • Toepassen in je dagelijkse voedingspatroon.

Bewust worden wat voeding met je doet is luisteren naar je lichaam. Als je bijvoorbeeld suiker eet, geeft dat even een opleving doordat je bloedsuikerspiegel omhoog vliegt, maar met dezelfde gang daalt je bloedsuiker zo ver zodat je eigenlijk weer suiker moet eten om weer even energie te krijgen. Daarom is suiker ook zo verslavend; wie kent het niet?

Kennis op doen wat juiste voeding is doe je door je te verdiepen in gezond eten, etiketten te lezen en zelf je eten te bereiden in plaats van kant-en-klare maaltijden en pakjes en zakjes te gebruiken. Gezonde voeding is meestal niet verpakt en de meeste gezonde voeding ligt dan ook in de buitenste ring van de supermarkt. Voordeel is dat het veel tijd bespaart met het boodschappen doen. Biologisch is het beste, dat heeft geen bestrijdingsmiddelen over zich heen gehad. Maar ik begrijp ook dat door de hogere prijs het niet voor ieders portemonnee is weggelegd. Probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen, (bijvoorbeeld de kruiden) en als het kan ook groenten of vlees. Alle beetjes helpen immers.

Toepassen in je dagelijkse voedingspatroon is koken, roerbakken, grillen en de juiste ingrediënten gebruiken. Dat gaat niet van de ene op de andere dag en dat hoeft ook niet. Alle beetjes helpen! Hieronder heb ik een lijst voor je gemaakt hoe je ongezond kunt vervangen door gezond. Door iedere keer wat veranderen in je keukenkastje kom je er vanzelf. 

fruit groenten onbewerkt orthomoleculair

Wat kun je waarvoor vervangen om zo gezond mogelijk voedingspatroon te creëren?

  • Bakken en braden in kokosolie is een hele goede aanpassing. Alle braadvetten bevatten transvetten die erg slecht voor ons en worden opgeslagen in onze cellen. Kokosolie doet dat niet, dus je komt er ook niet van aan.
  • Margarine is bewerkt, dus een transvet. Gebruikt liever roomboter op je brood.
  • Zonnebloemolie: hier zit veel omega 6 in wat ontstekingen veroorzaakt, vervang door kokosolie.
  • Frituren kun je het beste in ossewit
  • Pakjes en zakjes bevatten smaak-, geur- en kleurstoffen, daarnaast ook E621. Neem liever gedroogde of verse kruiden.
  • Keukenzout is geraffineerd, en verhoogt de bloeddruk. Vervang dit door Himalaya zout of zeezout.
  • Suiker is geraffineerd. Vervangen door kokosbloesemsuiker, wilde agave, stevia.
  • Witbrood is een snelle koolhydraat. Dit kun je vervangen door spelt, boekweit, Teff en gierstbrood
  • Pasta is een snelle koolhydraat, verhoogt de bloedsuikerspiegel, dus kun je dit beter vervangen door speltpasta.
  • Witte rijst is een snelle koolhydraat: Vervang dit  door zilvervliesrijst.
  • Koek, cake, gebak: het zit allemaal vol met kleur-, geur- en smaakstoffen. Bovendien bevat het ook veel transvetten. Zelf bakken (zie recepten) is beter!
  • Snoep: Het bevat slechte suikers. Gewoon laten staan. Suikervrij snoep zit vol met kunstsuikers waar je lichaam niet tegen kan.
  • Chocolade alleen vanaf 70% cacao anders zitten er veel verkeerde vetten en suikers in.
  • Suikervervangers: alleen stevia, wilde agave en kokosbloesemsuiker.
  • Chips als je er niet buiten kunt; groenten of fruit chips
  • Noten alleen ongebrand en onbewerkt.
  • Melk en melkproducten kun je vervangen door havermelk, amandelmelk en kokosmelk.
  • Soja en mais producten zijn rijk aan omega 6, dus geven ontstekingen. Vervang door kokos of haverproducten. Lees etiketten, want het zit overal in verwerkt!
  • Tarwe is gemanipuleerd, zodat  het snel groeit en veel oplevert. Daardoor is het rijk aan gluten, waar veel mensen niet tegen kunnen. Ook is het een snelle koolhydraat en kunnen er problemen ontstaan als overgewicht. Vervang het door spelt, teff, boekweit of gierst
  • Light producten zitten vaak vol kunstmatige suikers, daar weet je lichaam geen raad mee. Ook zit er in veel gevallen de smaakversterker E621 in wat leidt tot eetverslaving. Vervang dit  door amandel-, haver- of kokosproducten. En als het om sapjes gaat, vervang het dan door water, thee, (1,5-2 liter per dag) appel diksap of gewoon een stuk fruit. Door de bewerking bij vruchtensappen zijn de vezels eruit gehaald en blijft er fructose over wat de slechtste suiker is en voor overgewicht zorgt.  

Dit zijn 20 orthomoleculaire tips om je gezondheid te bevorderen. Dat hoeft niet in een keer, maar vervang er bijvoorbeeld elke week 5 en na een maand leef je al een stuk gezonder.

Idee: Samen met jou wil ik je keukenkastjes opruimen en ontdoen van schadelijke voeding.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply